Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is een meditatietechniek en levensvisie die je leert bewuster in het leven te staan en wel vandaag te leven; niet gisteren of morgen. Hierdoor verlaagt het stressniveau en leef je meer ontspannen. Bovendien zorgt het ervoor dat je stopt met piekeren en je effectiever kunt werken. De kern van mindfulness is: aandacht schenken aan wat zich voordoet van moment tot moment zonder te oordelen. De situatie accepteren zoals die nu is. Dus: als je eet, eet dan ook met aandacht en proef. En als je met iemand spreekt, doe dat met aandacht en bedenk bij jezelf wat je hebt te zeggen en merk op wat de ander zegt. Het is een integratie van Boeddhistische principes en Westerse psychologische kennis. Je leert, onder andere door ontspanningsoefeningen, om je zelf weerbaarder te maken tegen stress van uit de omgeving.

Dr. Jon Kabat-Zinn, heeft het concept mindfulness als eerste uit de boeddhistische context gehaald. Hij ontwikkelde een acht weken durende training, die de basis was voor het gebruik van mindfulness door psychologen. Mindfulness kan erg nuttig zijn bij het bestrijden van piekeren, burn-out en pijn. Ook kan het de terugval in een depressie voorkomen, al is het geen geneesmiddel voor een depressieve stoornis.

Aan de hand van een aantal mindfulness oefeningen zal je een vaardigheid aangeleerd worden die je de rest van je leven kan gebruiken om stress te verminderen. Een ontspannen leven begint bij een rustig hoofd. Mindfulness bij Drs. Liselotte is alles behalve vaag. Ze is to the point en zakelijk ingesteld. Alleen de technieken van mindfulness worden toegepast, deze worden door Drs. Visser uit de vage, boeddhistische context gehaald en op een concrete manier in een behandeling toegepast.

Previous Post Next Post