ACT

ACT

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Het is een vorm van gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met psychische klachten die vaak gepaard gaan met vervelende gedachten en gevoelens. Op deze manier zorg je ervoor dat je kunt blijven investeren in de dingen die je echt belangrijk vindt. ACT bouwt voort op de cognitieve gedragstherapie, waarmee je grip krijgt op negatieve gedachten en piekeren, maar besteedt ook aandacht aan emotieregulatie en leven in het hier en nu met behulp van Mindfulness oefeningen.

Deze therapie duurt drie maanden. Via internet krijg je informatie in de vorm van tekst of video’s, informatieve afbeeldingen, oefeningen en audiofragmenten. De afbeeldingen worden binnen ACT ook wel metaforen genoemd en hebben als doel de achterliggende gedachten van de verschillende onderdelen waaruit ACT bestaat op een toegankelijke manier aan je uit te leggen. Met behulp van de oefeningen ontwikkel je nieuwe vaardigheden die jouw persoonlijke veerkracht – de kracht om met je klachten om te kunnen gaan – zullen vergroten. Door het werken met deze EHealth therapie af te wisselen met persoonlijke gesprekken is gebleken dat er in een kortere tijd betere resultaten behaald kunnen worden. Per EHealth sessie zul je ongeveer drie kwartier bezig zijn, het liefst wekelijks ongeveer op dezelfde tijd. Iedere module eindigt met een opdracht, waarbij je gedurende een week het geleerde in de praktijk brengt.

Next Post